0,00 kr. 0

Kurv

Ingen varer i kurven.

Klimaministeren opfordres til at sikre udfasning af gasfyrene

Rådet for Grøn Omstilling har sammen med syv andre organisationer sendt et brev til Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars Aagaard, hvori de opfordrer ministeren til politisk at sætte en slutdato for, hvornår gas må bruges til rumopvarmning. 

Det sker på baggrund af, at der i øjeblikket stadig vil være 110.000 husholdninger, som opvarmer med gasfyr i 2035 på trods af den politiske ambition om, at alle husstande Danmark skal være uden opvarmning med gasfyr fra 2035. 

Afsenderne på brevet er CONCITO, Dansk Fjernvarme, Green Power Denmark, Intelligent Energi, SYNERGI, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Varmepumpeindustrien og Rådet for Grøn Omstilling.

NEKST-arbejdsgruppen er kommet med en række anbefalinger i rapporten “Farvel til gas i danske hjem”, der kom i marts 2024, men afsenderne på brevet opfordrer nu klimaministeren til at komme med konkrete udmeldinger og foreslår, at der skal:

  • Meldes klart ud til de danske gasfyrsejere, at slutdato på gas til rumopvarmning er senest i 2035. 
  • Igangsættes initiativer, der stopper salg og installation af nye gasfyr i den individuelle opvarmning fra 2025. 
  • Hjælp til at konvertere varmeforsyning til eventuelle sårbare husstande, der stadig har gasfyr. 
  • Hjemmel til afkobling, hvorefter alle gaskunder i landet i løbet af 2026 modtager varsel om lukning af gasnettet.

Organisationerne bag brevet ser altså ikke et klart nok signal fra NEKST og fra politikere om nødvendigheden af at udfase gasfyr hurtigst muligt. Derudover er der allerede kendte samfundsøkonomiske gevinster ved at omstille til grønnere fjernvarme eller varmepumper, og modsat kan tilbageværende gasfyrsejere ende med en dyrere regning ved at skulle vedligeholde et gasnet med meget få tilkoblede.

Så er vi i gang med at uddanne grønne treparts-guider  

Lokal, fælles energi til el og varme?

Så er vi i luften: Nye landskaber, nyt natursyn, nye samspil

Termonet eller individuelle varmepumper i Vor Frue

Støt den grønne omstilling

Bliv en del af fællesskabet – støt den grønne omstilling og få adgang til kurser, events og lokale varer

Kontakt

Mail: info@go-roskilde.dk
Telefon: 20 76 00 26
Kongemarken 30, 4000 Roskilde
CVR 43118935

© 2026 Grønt Omstillingsforbund Roskilde
Nyhedsbrev

Grønne opdateringer

Nyt natursyn, nye samspil — få inspiration og nyheder om den grønne omstilling i Roskilde direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig accepterer du vores persondatapolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Tilmeld nyhedsbrev